دلایل بوی سوختگی جاروبرقی چیست و چه راهکارهایی دارد؟
نوشته شده توسط : emami

پس از به مشام رسیدن بوی سوختگی از جاروبرقی سریعا باید دستگاه را از برق بکشید و لوازمی که در ادامه به آن اشاره میشود را بررسی کنید:

بررسی عیب موتور جاروبرقی

همه لوازم موجود در سیستم جاروبرقی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند، اما با خراب شدن موتور آن عملکرد دستگاه با مشکلات زیادی مواجه میشود. وجود نشانه هایی مانند نیم سوز شدن موتور جاروبرقی و همچنین بروز مشکل در سیم پیچی آن در نهایت می تواند یکی از دلایل بوی سوختگی جاروبرقی باشد. اگر سیم جاروبرقی داغ شده باشد و بوی سوختگی از دستگاه احساس شود به معنای وارد شدن فشار زیاد به موتور است. اطلاعات بیشتر

تعمیر موتور جاروبرقی و عیب یابی آن کاملا تخصصی می باشد و باید برای رفع مشکلات موجود در آن گزینه های زیادی را تست کرد. برای موتورهای نیم سوز علاوه بر تعمیر آن لازم است هر چند دقیقه یکبار جاروبرقی خاموش شود تا موتور فرصت خنک شدن پیدا کند.

مشکلات تسمه رایج ترین دلایل بوی سوختگی جاروبرقی

با توجه به نوع جاروبرقی تسمه های مختلفی از جنس پلاستیک و فلز در آن به کار میرود. به مرور و با استفاده زیاد از جاروبرقی ممکن است تسمه از جای اصلی خود خارج شود و یا پارگی در آن ایجاد گردد. وجود مشکل و خرابی در تسمه می تواند علت بوی بد جاروبرقی باشد و احساس کنید که در داخل دستگاه لاستیک سوخته است.

با رخ دادن این مشکل بلافاصله تسمه معیوب را با قطعه سالم جایگزین کنید. بخاطر داشته باشید که برای بالا بردن عملکرد جاروبرقی بهتر است هر سال یک مرتبه تسمه های پلاستیکی تعویض شوند. با توجه به اینکه تسمه های فلزی مقاومت بیشتری دارند، در نتیجه نیاز به تعویض هر ساله در آنها وجود ندارد.

علت بوی سوختگی جاروبرقیمکش جاروبرقی را بررسی کنید

از دیگر دلایل بوی سوختگی جاروبرقی، کاهش مکش جاروبرقی و فشار وارد شدن به موتور می باشد. اگر احساس کردید که همزمان با بوی بد جاروبرقی، قدرت مکش نیز کاهش پیدا کرده است باید کیسه جاروبرقی، فیلتر و لوله را بررسی کنید.

با پرشدن کیسه جاروبرقی فشار زیادی به موتور وارد میشود و به مرور بوی سوختگی از آن به مشام می رسد. بعد از هر چند مرتبه استفاده از جاروبرقی لازم است پر یا خالی بودن کیسه بررسی و در صورت نیاز کیسه تعویض شود. علاوه براین، ممکن است مسیر لوله خرطومی و سرِ جاروبرقی نیز بخاطر تراکم آشغال و پرز و مو مسدود شود. در این صورت قدرت مکش جاروبرقی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و در نهایت داغ شدن زیاد موتور را به همراه دارد. لوله جاروبرقی و غلتک سرِ جارو را جدا کنید و تمام بخش های داخلی آن را چک کنید و هرگونه گرفتگی در آنها را رفع نمایید.

فیلتر هوایی که داخل جاروبرقی نصب میشود به مرور زمان با گرد و غبار زیادی پوشیده میشود و به شدت بر کم شدن مکش دستگاه تاثیر می گذارد و فشار زیادی را بر موتور متحمل میشود. فیلتر را هر چند وقت یکبار باید کاملا تمیز کنید تا بوی سوختگی جاروبرقی کمتر احساس شود.

رفع علت بوی سوختگی جاروبرقیترموستات را تست کنید

ترموستات که نقش کنترل کننده دما در موتور جاروبرقی را بر عهده دارد، گاهش اوقات می تواند یکی از دلایل بوی سوختگی جاروبرقی باشد. اگر ترموستات نتواند بدرستی بالا رفتن دمای موتور جاروبرقی را تشخیص دهد، در نتیجه نمی تواند فرمان خاموش شدن را ارسال کند. در نهایت بخاطر کار کردن مداوم و تحمل فشار بسیار زیاد بوی سوختگی از داخل دستگاه استشمام میشود.

برای رفع این مشکل ترموستات را به طور کامل بررسی کنید و آن را در صورت وجود خرابی تعمیر و یا تعویض نمایید.

فن موتور را چک کنید

فن نصب شده در داخل جاروبرقی باعث میشود تا هوای داخل را به بیرون منتقل کند. اگر فن خراب شود و نتواند هوا را به بیرون منتقل نماید، موتور به مرور داغ می کند و در صورت خاموش نشدن دستگاه کم کم بوی سوختگی از آن استشمام میشود. برای حل شدن این مشکل لازم است سیم پیچی فن به طور کامل بررسی و تعمیر گردد. در صورتیکه فن سوخته باشد لازم است با فن جدید تعویض گردد.





:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: